Noul sistem reduce substanțial timpul de așteptare și fluidizează traficul.
Chiar dacă conducătorii diferitelor tipuri de vehicule nu se înțeleg tot timpul, un lucru sigur au în comun: la nimeni nu-i place sa prindă roșu. Dacă șoferul nu prinde un val verde, poate fi prins ușor în traficul de după masă, ceea ce nu doar că îl face nerăbdător, dar încetinește substanțial și traficul. Pentru problema aceasta încearcă Olanda să ne dea o soluție.
În orașul ’s-Hertogenbosch de 150 de mii de locuitori, au realizat un sistem de trafic atât de intuitiv, încât este favorabil în mod egal pentru biciclist, pieton, conducător de autoturism, autobuz sau camion. Algoritmul complex necesar pentru control, precum și datele din trafic (viteza, direcția vehiculului) sunt procesate de către un calculator care stabilește durata luminii verzi.
Dacă este necesar, va fi de doar 4 secunde, dar daca trebuie, va dura mai mult. Dacă sunt mai multe mașini care vor să traverseze prin intersecție, ultima va trece pe culoarea galbenă. Sistemul a fost gândit în așa fel, încât să țină cont și de orarul autobuzelor. Dacă este în întârziere, va primi verde mai repede, dar dacă ajunge prea devreme în intersecție, va trebui să aștepte mai mult.
Și pentru cicliști va fi mai ușor: sunt plasate două zone de detectare: prima la 20-25 metri de intersecție, iar a doua chiar în intersecție. Dacă trecerea nu împiedică traficul, semaforul va fi verde înainte să ajungă acolo bicicleta.
Părerea lui Eric Greweldinger, inventatorul sistemului, este că dacă este măsurată eficient viteza de deplasare, pot fi salvate secunde prețioase pentru conducători. Acest lucru probabil nu înseamnă mare lucru pentru toți, dar pe termen lung poate fi o soluție foarte bună împotriva aglomerațiilor și blocajelor.
Potrivit expertului o mașină are nevoie de două secunde să pornească și să părăsească intersecția. Dacă prima mașină folosește două secunde în plus și lumina verde ține 60 secunde, atunci într-o oră se pot aduna 60 de mașini, ceea ce, calculând cu 5-6 metri, duce la un blocaj de 300-350 metri. Sistemul intuitiv însă poate depista câte mașini așteaptă lumina verde și ciclul va dura oricât va fi necesar. Ultima mașină va traversa pe galben.